Solstråler og solbadning

Solstråler og solbadning

Solstråler og solbadning

Kom, maj, du søde milde! Solen titter frem, blomsterne spirer, og solhungrende blege ansigter bryder ud af deres vinterhi. Det store solbeskyttelsespostyr er under opsejling, og de evige spørgsmål omkring solstråler, solbadning, solcreme og solskoldning er på dagsordenen.

Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin. D-vitamin er specielt vigtigt for at styrke kroppens immunforsvar, musklerne og knoglerne. Kroppen optager også i mindre grad D-vitamin gennem kosten fra eksempelvis fede fisk, mælkeprodukter og kød. Mangler kroppen D-vitamin, betyder det en øget risiko for knogleskørhed og kan i svære tilfælde give muskelsmerter og svage muskler.

Selvom solen er en vigtig kilde til D-vitamin, så er den også en af årsagerne til kræft i huden. De to mest almindelige kræftformer i Danmark er hudkræft og modermærkekræft. Risikoen for kræft i huden øges markant ved uhensigtsmæssige solvaner, overdreven solbadning eller manglende solbeskyttelse.

Man bør altid respektere solen og sin hud ved at bruge sin sunde fornuft og følge de generelle anbefalinger om solbeskyttelse fra blandt andet Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse. Den fornuftige måde at beskytte huden mod solens stråler på er at tilbringe mindre tid i den direkte sol, når solen står højest på himlen. For at undgå den høje dosis af solens ultraviolette stråler bør man følge de fire solråd: siesta, solhat, solcreme og sluk solariet. Læs mere på www.skrunedforsolen.dk

Siesta, solhat, solcreme og sluk solariet

Siesta er et spansk ord og refererer til en pause eller lur, som tages i den tidlige eftermiddag. Siesta er en almindelig tradition især i lande, hvor det er ekstremt varmt. Solrådet ”Siesta” er en påmindelse om at undgå solen mellem 12:00 og 15:00, hvor solen står højest på himlen og solens stråler er stærkest.

”Solhat” er en påmindelse om at beskytte den bare hud fra solens stråler i tidsrummet 12:00 – 15:00 ved hjælp af tøj. Tøj har den fremragende effekt at reducere, og til en vis grad blokere, de skadelige UV-stråler. Løstsiddende tøj af tætvævet stof giver den bedste beskyttelse og er mest behageligt at have på. En solhat er fremragende til at beskytte hovedet og ansigtet, mens solbriller kan benyttes til beskyttelse af øjnene. Et andet alternativt accessory, man med fordel kan benytte for at undgå solens stærke stråler, er en paraply, hvilket ofte benyttes især i Latinamerika og Asien.

”Solcreme” er en påmindelse om altid at beskytte huden med solcreme, når UV-indekset er 3 eller mere. Brug altid en solcreme med en solfaktor på mindst faktor 15, og brug altid en håndfuld solcreme til en voksen krop. Vælg altid en solcreme, der beskytter både mod UVA- og UVB-stråling og har Svanemærket samt Allergimærket på emballagen, så er du bedst beskyttet. Du kan læse meget mere om, hvordan du vælger den bedste solcreme til netop din hud i artiklen ”Find den bedste solcreme”.

”Sluk solariet” er en påmindelse om, at det er usundt at benytte solarier, fordi det forøger risikoen for kræft i huden. Test har vist, at intensiteten af den kunstige UV-stråling i et solarie kan sammenlignes med solens styrke ved ækvator. Ulemperne og risikoen ved UV-stråling fra solen og UV-strålingen fra kunstige kilder, som eksempelvis lysstofrør i solarier, er, at de kan forårsage solskoldninger, rynker, øjenskader, påvirke immunforsvaret og medvirke til hudkræft.

Solstråler og UV-stråling

Solen udsender forskellige typer af naturligt lys. Det synlige kaldes ”synligt lys”, mens det usynlig lys kaldes ”UV-stråling” eller ”ultraviolet stråling ”. UV-strålingen fra solen består af UVA-, UVB- og UVC-stråling. Det er kun UVA- og UVB-stråling, der trænger gennem atmosfæren og rammer Jorden. UVC-stråling stoppes helt af ozonlaget.

Det farligste lys er den usynlige UV-stråling, fordi det ikke kan ses med det blotte øje. UVA-stråling er den stråling, som du mærker, når solens stråler rammer din hud og varmer din krop op. UVA-stråling kan være skadelig, fordi strålingen trænger dybere ned i huden og kan give tidlig ældning af huden i form af rynker, øjenskader eller bidrage til kræft i huden. UVB-stråling er den stråling, som medvirker til, at vi enten bliver solskoldede eller solbrune. UVB-stråling er også skadelig, fordi den især giver anledning til solskoldninger og på lang sigt solskader i form af ru pletter, pigmentpletter og kræft i huden.

Den kloge solhungerende kvinde ved, at vand og hvidt sand reflekterer solens stråler, hvilket betyder, at huden stadig er udsat for UV-stråler, selvom man sidder i skyggen under en parasol på stranden eller lign.

UV-indekset

UV-indekset er et godt hjælpemiddel til at finde ud af, hvornår man skal beskytte sig for solens UV-stråler, da det angiver intensiteten af solens UV-stråling på et bestemt sted på en bestemt dag. UV-indeksets skala begynder ved værdien 1 og løber op til værdien 15. Værdien 1 betyder ”meget svag sol”, mens værdien 15 betyder ”ekstremt stærkt sollys”. Såfremt UV-indekset er 3 eller derover, skal du bruge solbeskyttelse og solcreme samt følge de gennerelle solråd. Den største koncentration af UV-stråling er mellem klokken 12:00 og 15:00. I Danmark stiger UV-indekset normalt til højest 7 i sommermånederne, mens UV-indekset ved destinationer tættere på ækvator kan nå en værdi tæt på 15, hvilket er ensbetydende med, at jo tættere du befinder dig på ækvator, desto højere solfaktor skal du benytte.

figur med UV Indeks - Solfaktor
UV-app
Du kan følge UV-indekset i vejprognoserne hos DMI. Kræftens Bekæmpelse har desuden udviklet en gratis app, som du kan downloade på din smartphone i Google Play eller App Store. Appen fra Kræftens Bekæmpelse viser det aktuelle UV-indeks for 20.000 forskellige destinationer i ind- og udland samtidig med, at man automatisk får gode råd og vejledning til solbeskyttelse i forhold til det specifikke UV-indeks. Det kan varmt anbefales at benytte sig af denne app, især hvis man er i tvivl om UV-indeksets værdi, og hvilken solfaktor man bør anvende for at opnå den bedste beskyttelse mod solen.

Solbadning

Ønsker du en flot sommerbrun hud, så husk at respektere solen og din hud ved at bruge din sunde fornuft og følge de generelle anbefalinger om solbeskyttelse fra Kræftens Bekæmpelse. Undgå solbadning mellem 12:00 og 15:00 og brug altid solbeskyttelse i form af enten tøj, solhat og solcreme. I artiklen ”Bliv hurtig brun uden solskoldninger” gives gode råd og vejledning til, hvordan du hurtigt bliver sommerbrun på den sunde måde. Vi skal ikke undgå solen, den er en vigtig kilde til både energi og D-vitamin. Vi skal bare lære at omgås den med sund fornuft, så vi reducerer risikoen for solskoldninger og på lang sigt kræft i huden.

Ingen kommentar

Skriv et svar