Fem to kuren – Læs om fastekure og 5:2 kuren

Fem to kuren – Læs om fastekure og 5:2 kuren

Fem to kuren - badevægt

Fastekure er stadig en landeplage og tidens trendy slankekur. Men hvad er fastekure? hvad er fem to kuren? Og er det en kur der virker? Spørgsmålene kan være mange, derfor vil vi gennemgå begrebet faste samt den mest populære fastekur – Fem to kuren.

Faste går i alt sin enkelthed ud på, at man frivilligt afholder sig fra at optage mad og i visse tilfælde drikke i en given periode. Men er det sundt? Og hvordan reagerer kroppen på den manglende mad?

Fastekure

Vores krop har brug for næringsstoffer, som vi får tilført ved at indtage mad. Maden nedbrydes og optages i kroppen, hvor den anvendes til produktion af energi. Energi er nødvendigt for at opretholde kroppens funktioner og muskelarbejde. Set ud fra et videnskabeligt synspunkt, så er kernen i de fleste slankekure at indtage mindre energi end den, kroppen bruger. Når kroppen ikke længere modtager brændstof fra maden (faste), så reagerer kroppen ved at tære på kroppens egne energidepoter. I begyndelsen er det sukkerdepoterne i leveren, der nedbrydes og forbrændes. Når de er tømte reagerer kroppen ved at sende akutte sult signaler til hjernen, og man får dermed automatisk lyst til søde sager og lignende. Efter at sukkerdepoterne er tømte, begynder kroppen at tære på fedtet for derigennem at skåne musklerne for at blive nedbrudt. Det betyder, at man i korte fasteperioder i højere grad forbrænder fedt end muskelmasse. Det er meget vigtigt at påpege, at såfremt kroppen bliver udsat for længerevarende fasteperioder (over 2 dage), så bliver kroppens reaktioner mere alvorlige, fordi kroppen begynder at nedbryde sig selv gennem at forbrænde proteinerne i de vitale væv og organer mv.

Fastekure er ikke for alle. Vi er alle forskelige, og dermed har vores kroppe forskelige behov. Personer med et fysisk eller psykisk krævende arbejde har brug for næringsstoffer til kroppen, fordi hjernen og musklerne fungerer bedst, når de får tilført energi. Børn, gravide, undervægtige, personer med sygdom eller som er under medicinsk behandling frarådes at faste, fordi de har alle har behov for næringsstoffer, og at energidepoterne er fyldte. Det er vigtigt, at du lytter til kroppens signaler, og er du i det mindste tvivl om faste er sundt for din krop, så rådfør dig med en fagligt uddannet person i det danske sundhedsvæsen, inden du påbegynder en fastekur.

I starten af en kortvarig fasteperiode vil mange opleve forskellige bivirkninger, der vil påvirke dem i både positiv og negativ retning. Den først oplevelse vil være sult signalerne, der kommer og går i løbet af fastedagen . Det kræver en del viljestyrke, når kroppen reagerer på sult og stritter imod. Specielt dagen efter en fastedag kan være udfordrende, fordi appetitten kommer igen, og man derfor har en tendens til at overspise og dermed tager på i vægt igen. Andre vil også opleve hovedpine, træthed, utilpashed, uren hud, ledsmerter og urolig søvn fordi kroppen reagerer på energiunderskuddet. Af positive bivirkninger i en begyndende fasteperiode kan være nedsat appetit, begyndende vægttab og følelsen af succes ved at være påbegyndt en slankekur og dermed forhåbentlig et sundere liv. De negative bivirkninger kan reduceres ved forskellige tiltag som eksempelvis:

  • Drikke masser af væske uden kalorier, fordi det mætter
  • Undgå flere fastedage lige efter hinanden
  • Hvis du bliver svimmel, træt eller får hovedpine, kan det skyldes et fald i dit blodsukker. Er det vedvarende eller forværres det, så bør du spise noget mad
  • På fastedage hold dig aktiv, så du ikke tænker på mad hele tiden.
  • Lyt til din krops reaktioner, hvis det føles forkert, så stop med at faste

 

Hvad er 5 2 kuren

Tidens mest populære fastekur er uden tvivl fem to kuren (5:2 kuren). Læge og videnskabsjournalist Michael Mosley har udviklet kuren i samarbejde med kostjournalisten Mimi Spencer. Kuren fik enorm opmærksomhed efter, at dokumentaren “Eat, Fast And Live Longer” blev vist på BBC. Hør et kort interview med Michael Mosley her: Interview. Siden har kuren gået i sejrsgang overalt i Europa, og bogen ”Tab dig, bliv sundere og lev længere” om 5:2 kuren er blevet en bestseller. Kostretningen har desuden mange trofaste fans, hvilket betyder, at det er nemt finde madopskrifter til fastedage på nettet, hvis du savner inspiration.

Fastekuren 5:2 går i alt sin enkelhed ud på, at du 5 dage om ugen spiser din normale kost, mens du 2 dage om ugen faster ved at begrænse dit daglige kalorieindtag til 500 kalorier, hvis du er kvinde, og 600 kalorier, hvis du er mand. Der er ikke tale om et meget hurtigt vægttab, men de 2 faste dage resulterer ofte i et vægttab på omkring et halvt kilo om ugen. Såfremt fastekuren kombineres med en sund kostomlægning på de normale dage eller motion, kan vægttabet blive større.

Faste/5:2 diæten omtalt i Aftenshowet

Fordelene ved fem to kuren (5:2 kuren) er :

  1.  Den er fleksibel – du bestemmer selv, hvilke 2 dage du vil faste.
  2.  Den er velegnet til både til mænd og kvinder og nem at gå til.
  3. Den ændrer din indstilling til mad og opfattelse af sult.
  4. Den lærer dig at tænke sundere og spise sundere.
  5.  Du kan spise, som du plejer 5 dage om ugen.
  6. Den resulterer ofte i et vægttab på et halvt kilo om ugen.

Flere velkendte danske modemagasiner mv. har en tendens til at love dig, at 5:2 kuren reducerer risikoen for livstilsygdomme, kræft, hjertesygdomme, Alzheimers og diabetes eller sågar, at man føler sig yngre, lever længere og tænker mere positiv. Der er intet videnskabeligt belæg for disse påstande, men det er naturligt at 5:2 kuren og et vægttab, sundere kost mv. vil påvirke dit helbred i en mere positiv retning.

 

Faste 2 dage om ugen med fem to kuren

Det er dit eget valg, hvilke dage du vil faste, men det anbefales ikke at faste 2 dage i træk. På selve fastedagene er det kun tilladt at spise ca. 500 kalorier, hvilket vil sige omkring 25 % af dit normale kalorieindtag på en dag. 500 kalorier på en dag er ikke særlig meget, og derfor bør du undgå søde sager (1 stykke wienerbrød indeholder ca. 325 kalorier) og i stedet for spise sundt. Det kan være en god idé at vælge et til to måltider på en fastedag, således at du faster det meste af tiden. Et godt sted at starte på en fastedag er at indtage proteiner, fordi de giver en mæthedsfornemmelse samt grøntsager, fordi de stort set ikke indeholder nogle kalorier. Frugt er et godt supplement, hvis du har en tendens til søde sager. Den store udfordring er de normale dage efter en fastedag, fordi der vil de fleste have en tendens til at overspise eller belønne sig selv med søde sager efter en vellykket fastedag. Efter fastedage gælder det om at spise normalt, som man plejer eller i det mindste lige så sundt, som hvis man ikke fastede.

Såfremt du har besluttet dig for at prøve 5:2 kuren, kan det anbefales at investere en beskeden sum penge i Bogen 5:2 kuren eller andre udgivelser, der beskriver i detaljer, hvordan fastekuren 5:2 fungerer, og hvordan det bedste resultat opnås.

 

Erfaringer med 5 2 kuren

Ud fra et videnskabeligt perspektiv handler en slankekur om at indtage mindre, end kroppen forbruger. Det lyder simpelt, men alle ved, at det langt fra er simpelt at tabe sig og holde vægten. Vi er alle forskellige, og derfor er det ikke altid, at den samme slankekur passer til alle. Vi er meget interesserede i at høre om jeres erfaringer med 5:2 fastekuren, og om den har resulteret i et vægttab og en sundere kost. I er hjertelige velkommen til at skive en kommentar nedeunder i kommentarfeltet. Vi glæder os til at høre fra jer.

Ingen kommentar

Skriv et svar