Bliv hurtig brun uden solskoldninger

Bliv hurtig brun uden solskoldninger

solcreme på ryg og bliv hurtig brun

Alle hudtyper bliver påvirket af solens ultraviolette stråler, men det er forskelligt, hvordan huden reagerer på UV-strålerne. Faktum er, at de fleste bliver solskoldet i en eller anden grad i løbet af en sommer. Ulempen ved solskoldninger, udover smerterne ved den ømme røde hud, er, at risikoen for kræft i huden øges markant for hver solskoldning, din hud udsættes for. Solskoldninger og solskader skyldes ofte uhensigtsmæssige solvaner, overdreven solbadning eller manglende solbeskyttelse.

En persons naturlige hudfarve bestemmes af pigmentet i huden – kaldet melanin. Mængden af melanin i huden er afhængig af arvelige faktorer og bestemmende for din huds farve. Når solens UV-stråler trænger ned i huden, begynder hudens celler at producere mere melanin. Den øgede mængde af melanin stiger op til hudens øverste lag og giver din huden den eftertragtede brune farve. Det er kroppens naturlige måde at opbygge beskyttelse mod solens UV-stråler og solskoldninger på. Uanset hvilken hudtype man har, så reagerer man forskelligt på solens UV-stråling. Nogle bliver aldrig brune, fordi deres hudceller indeholder meget lidt melanin og ikke kan producere nok melanin, selvom de udsættes for solens UV-stråling. Mens andre rammes af den modsatte effekt, hvor den brune farve meget hurtigt bliver synlig. I artiklen ”Find den bedste solcreme” kan du læse meget mere om hudtyper, og om hvordan du vælger den bedste solcreme til netop din hudtype.

De fleste solskoldninger opstår i den tidlige sommer, hvor man ofte lige skal ud og nyde solens første varme stråler. Den farlige variant er, at man lige skal lægge fundamentet til en dejlig, lækker solbrun hud ved at ”glemme” solcremen de første par sommerdage. Faktum er, at man ikke behøver at blive rød for at blive brun. Den røde farve er i virkeligheden hudens reaktion på en hudskade, forårsaget af solens UV-stråling.

Ønsker du en dejlig, lækker solbrun farve, så kan du følge nogle enkelte solråd, der reducerer risikoen for solskoldninger, men samtidig gør din hud hurtigere solbrun på den sunde måde:

Før solbadning

I foråret, når solen begynder at titte oftere frem, og UV-indekset nærmer sig 3 eller mere, bør du overveje at udskifte den almindelige dagcreme med en dagcreme med solbeskyttelse eller en solcreme. En hyggelig cafétur med vennerne eller en cykeltur til arbejde betyder stadig, at du udsættes for solens farlige UV-stråler, selvom du ikke ligger og daser på stranden eller ude på græsplanen. Et godt råd er at bruge en høj solfaktor på de udsatte områder på kroppen, der enten er svære at dække til, eller hvor huden er tynd, som for eksempel: ansigtet, nakken, hænder og fødder.

Det bedste udgangspunkt for at opnå en dejlig, lækker solbrun hud er at starte med en sund, velplejet og velfugtet hud. For at opnå en velfugtet hud kræver det, at du fjerner døde hudceller med en børste eller en body scrub, når du bader, ellers kan fugten nemlig ikke trænge igennem de døde hudceller. Fjernes de døde hudceller, øges cirkulationen i huden, og den bliver sundere og mere modtagelig for cremer. Efter badet bør du smøre huden ind i en nærende creme eller en fugtighedscreme, der hjælper til at forsegle fugten og gøre din hud mere glat og blød. Er din hud drænet for fugt, føles den hård, tør og trist, og udsættes den samtidig for solens stråler, bliver den hurtigere udsat for solskoldninger.

Er din hud ikke vant til solen, så er det vigtigt, at du opbygger din farve langsomt. Tjek din hud med korte intervaller for at se, hvordan huden reagerer på solens UV-stråler. Bliver din hud rødlig, øm og varm at røre ved, så er det på høje tid at søge ind i skyggen eller beskytte din hud med tøj og solcreme, inden du får en solskoldning.

Det er en stor misforståelse at tro, at man ikke bliver brun, fordi man bruger solcreme. Solcreme er en effektiv måde at beskytte din hud på mod de farlige UV-stråler. Bruges solcreme på en fornuftig måde, undgår du at skade huden ved solskoldninger samtidig med, at du forlænger din sommerkulør på den sunde måde.

Solbadning

For at en solcreme beskytter bedst muligt, bør du tage solcreme på mindst en ½ time inden, du går ud i solen. Derved giver du solcremen tid til at trænge ind i huden og beskytte dig mod sollysets skadelige UV- stråler. Solcremer indeholder et fysisk filter, et kemisk filter eller en kombination. Det fysiske filter i en solcreme virker ved, at der lægges et hvidt lag på din hud, der reflekterer solens stråler, mens det kemiske filter trænger ind i huden og opfanger solens UV-stråling, der omsættes til varme.

Det bedste tidspunkt at solbade er i den milde morgensol eller den sene eftermiddagssol. Undgå solen mellem 12:00 og 15:00, hvor solen står højest på himlen, og solens stråler er stærkest. Solbader du i tidsrummet 12:00-15:00 øges risikoen for solskoldninger markant.

Korte intervaller i solen er bedst. Huden har godt af langsomt og gradvist at vænne sig til solen UV-stråling. Dette vil forberede din hud på en sund måde og medføre, at den solbrune kulør vil holde i længere tid. Udsættes huden for overdreven solbadning, som eksempelvis intensiv solbadning på ferien, øges risikoen for solskader og solskoldninger betydeligt.

Et tykt lag solcreme betyder ikke, at du kan opholde dig i solen lige så lang tid, som du har lyst til. En solcreme virker ofte i nogle timer, men har du svedt, været i vandet eller brugt et håndklæde, så er det nødvendigt at smøre kroppen ind i solcreme igen, for at opretholde den beskyttende effekt.

Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at man altid bruger mindst en faktor 15 i solcreme. Brug altid rigeligt med solcreme, og smør et tykt lag solcreme på, så hånden glider let hen over huden. En god tommelfingerregel er en håndfuld creme (40 g.)  til en voksen krop. Brug solcremer med højere solfaktor på områder, som har behov for ekstra beskyttelse, som fx næsetippen, ørerne, kravebenet, oversiden af fødderne og skuldrene.

Bliver din hud rødlig, øm og varm at røre ved, bør du undgå solen og omgående søge skygge eller dække den røde hud ind med tøj. Når du først har fået en rød, øm hud eller en solskoldning, så hjælper et ekstra tykt lag solcreme ikke, da en solcreme ikke kan blokere 100 % for solens UV-stråler.

Der er stor forskel på, hvor længe du kan tåle at opholde dig i solen, inden du bliver forbrændt. Det afhænger af en række faktorer, som fx UV-indekset, tidspunktet på dagen og din hudtype etc. Du kan læse mere om disse faktorer i artiklen ”Solstråler og solbadning”.

Lyt altid til din krop, og brug din hud som pejlemærke. Når det føles, som om du har fået nok, så gå ud af solen.

Efter solbadning

Tag et kølende bad og vask dit hår efter strandturen, så du får vasket salt, sand og sved af kroppen og ud af håret. Bliv stadig ved med at bruge body scrub eller en børste til at fjerne de døde hudceller, der ligger på overfladen af huden. En body scrub fjerner ikke din brune farve. Tværtimod får den din hud til at se mere sund og velplejet ud.

Når du har badet, eller efter du har opholdt dig i solen, bør du bruge en god aftersunlotion, bodylotion eller en fugtighedscreme, der køler huden ned og fugter den. En velplejet, fugtig hud forhindrer huden i at tørre ud og forlænger kuløren samtidig med, at du undgår, at huden begynder at skalle. Prøv, så vidt det er muligt, at undgå kosmetikprodukter med masser af parfume og farve, fordi det kan irritere huden.

Din krop og hud har brug for al den fugt, den kan få tilført. Derfor er det en god ide at drikke masser af vand efter en lang dag i solen. Helt almindelig postevand er at foretrække, fordi det slukker tørsten bedst og der ingen kalorier er i. Masser af vand er mindst lige så vigtigt for din hud som alverdens lotioner og cremer til huden, fordi hudceller, som er velforsynede med vand, holder din hud blød, fugtig og pæn.

Symptomer på solskoldninger

Det er svært at opdage en solskoldning i god tid, ofte mærker man det først, når det er for sent. En rød, solbrændt hud er ikke et sundhedstegn, det er et tegn på en hudskade. En solskoldning er en forbrænding af huden, der opstår, når solens skadelige UV-stråler trænger ind i huden og skaber en forbrændingsskade, hvorefter kroppen reagerer med en betændelsesreaktion i form af rødme, varme, hævelse og smerter i huden. Graden af solskoldning er varierende og kan fx aftage inden for 24 timer eller resultere i en mere alvorlig solforbrænding, der kræver behandling af en læge.

Symptomerne ved en solskoldning (1. grads forbrænding) er:

  • Huden er rødlig, øm og varm at røre ved
  • Huden er varm at føle på – også selvom du forsøger at køle den ned med vand
  • Huden prikker og svier
  • Hvis du er i tvivl om, du har fået en solskoldning, kan du lave et tjek ved at sætte en finger på det område, der er blevet udsat for sol. Hvis der danner sig en hvid cirkel der, hvor din finger har været, og hvis området bliver rødt efterfølgende, er det et tegn på, at du er skoldet.

 solskoldning - bliv hurtig brun
Det er meget vigtigt at holde øje med forandringer i din hud og kroppens reaktion efter en solskoldning. Solskoldninger kan i værste fald udvikle sig til både 2. og 3. gradsforbrændinger. Udvikler du ét eller flere af nedenstående symptomer, bør du straks kontakte en læge.

Symptomerne ved en solskoldning (2. og 3. grads forbrænding) er:

  • Solskoldningen er meget smertefuld, og der dannes væskefyldte blære
  • Kroppen reagerer med feber, kulderystelser, kvalme og kløe
  • Kroppen viser tegn på chok i form af svimmelhed, høj puls, hurtig vejrtrækning, øget tørst, bleg hud, kold og klam hud eller besvimelse.
  • Du får øjensmerter og bliver overfølsom over for lys.

Behandling af solskoldninger

Der findes ikke nogen hurtig kur mod solskoldning, når først skaden er sket. Alt efter i hvilken grad du er blevet forbrændt, vil det tage flere dage for huden at komme sig over forbrændingen. Det er helt normalt, at huden begynder at skalle efter nogen tid, fordi huden har brug for at forny sig selv efter forbrændingen. Du kan ikke få forbrændingerne til at forsvinde ved en mirakelkur, men du kan lindre smerterne på forskellige måder, alt efter hvor slem en solskoldning, der er tale om:

  • Er du først blevet solskoldet, er det bedste råd, at du holder dig væk fra solen
  • Brug en kølende creme, for at køle huden og lindre smerter. Brug altid en lotion uden parfume og farver, da det kan irritere huden!
  • Tage et kølende bad (ikke iskoldt, men kølende) – undgå at bruge sæbe, badesalt og badeolie, da det fjerner hudens beskyttende hinde
  • Undgå at skrubbe huden eller barbere den. Benyt et blødt håndklæde og dup huden tør.
  • Ekstrakt fra aloe vera-planten, i form af saft, gel og cremer kan virke lindrende på huden
  • Dyp en klud i mælk og dup på det forbrændte område, eller smør dig med kølig yoghurt. Fedtet i mælken kan virke lindrende og mælkesyrebakterierne kan virke helende
  • Drik masser af vand! Din hud har brug for fugt, og din krop har brug for væske
  • Har du ondt eller problemer med at sove, så tag en Panodil eller lignende for at lindre smerten.

Huden kan tage stor skade af at blive forbrændt, og du kan få langvarige skader. Det er derfor vigtigt at holde øje med huden og kroppens reaktion i lang tid efter en forbrænding. Er du det mindste i tvivl om dit helbred efter en solskoldning, så kontakt din læge. Ønsker du flere informationer om solskoldninger og solskader, kan det anbefales at læse mere på www.netdoktor.dk

Bliv hurtig brun uden at skade huden

Bliv hurtig brun ved at omgås solen fornuftigt og med respekt, så behøver den ikke at være farlig. Det er først, når man begynder på overdreven solbadning, uhensigtsmæssige solvaner, eller manglende solbeskyttelse, at solskader og solskoldninger opstår. Vores hud har en naturlig reparationsmekanisme, men hvis den ofte udsættes for solskoldninger, kan den hurtigt blive nedslidt, og det kan resultere i varige hudskader og i sidste ende hudkræft.

Ønsker du en dejlig, lækker solbrun farve hurtigt uden solskoldninger, så opbyg din farve langsomt og naturligt. Korte intervaller i solen er bedst, fordi huden har godt af langsomt og gradvist at vænne sig til solens UV-stråling. Er din hud drænet for fugt, og føles den tør samtidig med, at den udsættes for solens UV-stråler, så bliver den hurtigere modtagelig for solskoldninger. Det er derfor vigtigt, at du plejer din hud før solbadningen, under solbadningen og efter solbadningen, så vil din hud blive hurtigere brun samtidig med, at din sommerkulør vil holde længere på den sunde og naturlige måde.

Ingen kommentar

Skriv et svar